Ratkaisukeskeinen työyhteisökoulutus

Miten saan lisää työniloa ja onnistumisia?

Ajanhallinta itsensä johtamisen välineenä.

Kuinka rakentaa arvostavaa asiakastyötä?

Ratkaisukeskeisiä työkaluja haastaviin tilanteisiin

Valmennus ja työnohjaus

Kuinka lisätä onnistumisia ja iloa työssä? Työajan riittäminen tarpeellisiin asioihin? Vahvuuksien hyödyntämisen edut?

Onnistumisen kokemuksia, työniloa, oivalluksia, selkeitä rooleja ja toimivaa vuorovaikutusta.

 

Lue lisää

Varhaiskasvatus

1. Positiivinen pedagogiikka: Huomaa hyvä, onnistumiset ja vahvuudet. Vahvuusperusteinen kasvatus käytännössä.

2. Onnistumisia arkeen: Innostava Ihmeelliset vuodet -malli.

3. Muksuoppi ongelmista tavotteisiin

Lue lisää

Muksuopin myönteinen voima!

Ongelmista kohti tavotteita

Olen käyttänyt Muksuoppia niin yksittäisten lasten kuin kokonaisten lapsiryhmienkin kanssa innostavin tuloksin.

Muksuoppi toimii kaikenlaisten lasten ja myös nuorten ongelmien kanssa. Menetelmän on kehittänyt psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti ja ratkaisukeskeisen psykoterapian kouluttaja Ben Furman.

1. Aluksi lapsen kanssa keskustellaan mikä taito hänen on hyvä oppia ja mitä hyötyä hänelle taidon oppimisesta olisi. Lapsen pulma siis käännetään taidoksi, jota voidaan harjoitella.

Olennaista on että aikuinen motivoi lasta harjoittelemaan kyseistä taitoa. Tämä tehdään siten, että uuden oppimisesta tehdään lapselle monella tapaa hauskaa ja palkitsevaa. Tämä ajattelutapa tuo aivan uudenlaisen keveyden aiemmin haastavaksi koettuun asiaan. Muksuopissa lapsi tai kokonainen lapsiryhmä otetaan aktiivisesti mukaan oman hasteen muuttamisessa toivotuksi käyttäytymiseksi.

2. Lapsi saa keksiä opeteltavalle taidolle hauskan nimen. Nimi voi olla taitoa kuvaava tai se voi olla muuten hauska. On erityisen tärkeää että lapsi antaa taidolle sellaisen nimen, josta itse pitää.

3.Muksuopin onnistumisen kannalta on erityisen tärkeää että lapsi motivoituu uuden oppimiseen. Vanhemmat tai lapsen muut kannustajat voivat omalta osaltaan auttaa lasta näkemään, miksi taito on tärkeää oppia. " Mitä hyötyä sinulle on siitä että opit tämän taidon?"

4. Lapsi saa valita voimahahmon, joka auttaa kyseisen taidon oppimisessa. Voimahahmo voi olla eläin, sarjakuvasankari tai vaikka jalkapallotähti. Se on lapsen sisäisen voiman symboli ja sitä voidaan hyödyttää prosessissa luovalla tavalla.

5. Anna lapsen hankkia itselleen joukko kannustajia, jotka voivat auttaa, innostaa ja tukea taidon oppimisessa. On hyvä huolehtia että lapsi valitsee kannustajikseen niin aikuisia kuin lapsiakin.

6. Motivaation kannalta on tärkeää myös se, että lapsi uskoo omiin kykyihinsä oppia kyseinen taito. Itseluottamuksen vahvistamiseksi lapsen kanssa kannattaa köydä keskustelua aiheesta, miksi on syytä uskoa että lapsi oppii kyseisen taidon.

7. Muksuopissa kohokohtana on taidon oppimisen juhlistaminen. Juhlien odotus auttaa lasta motivoitumaan taidon oppimiseen. Siksi on tärkeää käyttää aikaa juhlien suunnitteluun. Kenen kanssa haluaisit juhlistaa taidon oppimistasi?, Mitä haluaisit tarjota? Mitä haluaisit tehdä? Haluaisitko pukeutua jollakin tietyllä tavalla?

8. Muksuopissa taitoja harjoitetaan näyttämällä päivittäin aikuisille ja muille lapsille, miten hyvin hän jo hallitsee harjoiteltavan taidon. Kannustaminen on uuden taidon oppimisessa erityisen tärkeää.

9. Kun lapsi on oppinut uuden asian, hänen kunniakseen järjestetään juhlat, jossa lapsi kiittää kannustajiaan ja näyttää muille oppineensa kyseisen taidon. Juhlat ovat tärkeä osa Muksuoppia, sillä tekemällä asiasta julkisen lapsi sitoutuu oppimaansa asiaan entistä paremmin. Lisäksi lapsen osaaminen vahvistuu, kun hän saa opettaa oppimaansa taitoa myös muille lapsille.

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInRSS Feed

YHTEYSTIEDOT

Realcare.fi
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)40 1733779 (tämä on uusi puhelinnumeroni)

Y-2640347-3

 

YRITYS

Realcare on yritys, jonka perusajatuksena on tuoda ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella todellista välittämistä niin yksilöille, ryhmille kuin koko työyhteisölle.

Lisäksi Realcare kouluttaa voimavarakeskeistä koulutusta positiiviseen pedagogiikkaan, muksuoppiin ja myönteiseen kasvatukseen littyen.

Mikäli et löydä itsellesi sopivaa palvelua, otathan yhteyttä niin räätälöidään sinulle ja työyhteisöllesi sopiva kokonaisuus.

 

NIINA MANNINEN

Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukaisesti koulutettu työnohjaaja (STOry).

KOULUTUS

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja,
Reteaming valmentaja,

Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja,
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja,

Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus,
Muksuoppiohjaaja,

Yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

Kuulun Suomen ratkaisukeskeiseen yhdistykseen Ratkesiin:
www.ratkes.fi