Ratkaisukeskeinen työyhteisökoulutus

Miten saan lisää työniloa ja onnistumisia?

Ajanhallinta itsensä johtamisen välineenä.

Kuinka rakentaa arvostavaa asiakastyötä?

Ratkaisukeskeisiä työkaluja haastaviin tilanteisiin

Valmennus ja työnohjaus

Kuinka lisätä onnistumisia ja iloa työssä? Työajan riittäminen tarpeellisiin asioihin? Vahvuuksien hyödyntämisen edut?

Onnistumisen kokemuksia, työniloa, oivalluksia, selkeitä rooleja ja toimivaa vuorovaikutusta.

 

Lue lisää

Varhaiskasvatus

1. Positiivinen pedagogiikka: Huomaa hyvä, onnistumiset ja vahvuudet. Vahvuusperusteinen kasvatus käytännössä.

2. Onnistumisia arkeen: Innostava Ihmeelliset vuodet -malli.

3. Muksuoppi ongelmista tavotteisiin

Lue lisää

Käyttäjäkokemuksia Laaduntalo®-menetelmästä

Seuraavassa lastentarhanopettaja Katri Niemi kertoo Laaduntalo®-menetelmän käytöstä

Syksyllä 2013 arvioimme tiimimme kanssa ryhmän oppimisympäristöä ja pedagogiikkaa Niina Mannisen Laaduntalo -koulutuksen ja -materiaalin pohjalta. Alusta alkaen materiaali tuntui hyvältä helppokäyttöisyytensä vuoksi. Arvioinnin jälkeen kehittämiskohteeksemme valikoitui kuvien käytön lisääminen 5–6-vuotiaiden lasten ryhmässämme.

Kehitimme eteenpäin leikkialuetaulujamme, lisäsimme mm. liikuntasaliin ja kotileikkiin kuvat siivousta helpottamaan, esiopetusryhmässä jokaisessa pöytäryhmässä oli kattamismalli, ennen retkille lähtöä kertasimme retkisäännöt kuvina. Aina valmiita kuvia ei ollut, joten joskus käytimme nopeaa piirtämistä apuna esimerkiksi konfliktien selvittämisessä.

Suurin muutos ryhmämme toimintaan tuli siirtymätilanteissa. Ennen jokaista ulkoilua päivitimme pukemiskuvat eteisessä, jolloin lapset saattoivat itse mennä tarkastamaan pukemiskuvista mitä vaatteita ulkoiluun puetaan ja missä järjestyksessä. Pukemiskuvien käyttö lisäsi vilkkaidenkin lasten itsenäistä toimintaa pukiessa sekä vähensi tarvetta aikuisen ohjaukselle siirtymätilanteissa.

Vuodenvaihteessa lisäsimme kuvat myös esiopetustuokioille; mitä välineitä tarvitaan ja miten tehtävä tehdään sekä miten toimitaan, kun tehtävä on valmis ja on aika siirtyä vessaan, pukemaan ja ulos. Näin lapset saivat suullisen sekä kuvallisen ohjeen, johon saattoivat palata sanallisen ohjeen jälkeen. Jokainen esikouluainen oppi katsomaan kuvista ohjeen siirtymätilanteeseen, jolloin siirtymätilanteista tuli ensistä sujuvampia kun lapset tiesivät itse, mitä heiltä odotetaan ja missä järjestyksessä toimitaan. Menetelmä auttoi kokonaisuudessaan ennen kaikkea ryhmämme vilkkaita lapsia.

Kuvien käytön lisäämistä helpottivat selkeästi sovitut työnjaot sekä päivämäärät, johon mennessä esimerkiksi kotileikin kuvat olisivat valmiina paikallaan. Laaduntalo -materiaali helpotti ja selkeytti arkeamme. Sen avulla arvioimme toimintaamme, valitsimme kehittämiskohteen ja pidimme kiinni sovituista työnjaoista ja päivämääristä päästen tavoitteeseemme. Tavoitteeseen pääseminen ja siirtymätilanteiden sujuvuuden huomattava parantuminen motivoi meitä suuresti ja ehdimme keväällä valita uuden tavoitteen ja ottaa ensiaskeleita tavoitteeseen päästäksemme. Näin tekivät yksikkömme kaikki ryhmät eli arvioivat omaa toimintaansa ja asettivat itselleen kehityskohteita ryhmälle sopivassa aikataulussa.

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInRSS Feed

YHTEYSTIEDOT

Realcare.fi
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)40 1733779 (tämä on uusi puhelinnumeroni)

Y-2640347-3

 

YRITYS

Realcare on yritys, jonka perusajatuksena on tuoda ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella todellista välittämistä niin yksilöille, ryhmille kuin koko työyhteisölle.

Lisäksi Realcare kouluttaa voimavarakeskeistä koulutusta positiiviseen pedagogiikkaan, muksuoppiin ja myönteiseen kasvatukseen littyen.

Mikäli et löydä itsellesi sopivaa palvelua, otathan yhteyttä niin räätälöidään sinulle ja työyhteisöllesi sopiva kokonaisuus.

 

NIINA MANNINEN

Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukaisesti koulutettu työnohjaaja (STOry).

KOULUTUS

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja,
Reteaming valmentaja,

Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja,
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja,

Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus,
Muksuoppiohjaaja,

Yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

Kuulun Suomen ratkaisukeskeiseen yhdistykseen Ratkesiin:
www.ratkes.fi