Ratkaisukeskeinen työyhteisökoulutus

Miten saan lisää työniloa ja onnistumisia?

Ajanhallinta itsensä johtamisen välineenä.

Kuinka rakentaa arvostavaa asiakastyötä?

Ratkaisukeskeisiä työkaluja haastaviin tilanteisiin

Valmennus ja työnohjaus

Kuinka lisätä onnistumisia ja iloa työssä? Työajan riittäminen tarpeellisiin asioihin? Vahvuuksien hyödyntämisen edut?

Onnistumisen kokemuksia, työniloa, oivalluksia, selkeitä rooleja ja toimivaa vuorovaikutusta.

 

Lue lisää

Varhaiskasvatus

1. Positiivinen pedagogiikka: Huomaa hyvä, onnistumiset ja vahvuudet. Vahvuusperusteinen kasvatus käytännössä.

2. Onnistumisia arkeen: Innostava Ihmeelliset vuodet -malli.

3. Muksuoppi ongelmista tavotteisiin

Lue lisää

Muksuoppi -käytännön kokemuksia


Avaruusoliot innostivat oppimaan

Helsinkiläisen Paciuksen päiväkodin erityislastentarhanopettaja Niina Manninen kokeili Muksuoppia esikouluryhmän kanssa.

Niina Manninen oli seurannut pidemmän aikaa huolestuneena lasten jatkuvaa kinastelua keskenään. Hän ehdotti esikouluryhmän henkilökunnalle, että he ottaisivat Muksuopin avuksi ongelman ratkaisuun.
– Pohdimme ensin yhdessä lasten kanssa millaisen he toivoisivat ryhmänsä olevan.
Lapset halusivat, että ryhmässä kaikki olisivat enemmän kavereita keskenään. Tarkensimme tähän taitoon sisältyviksi minitaidoiksi muun muassa kuinka kaveri otetaan leikkiin mukaan, miten seistään jonossa ja kuinka puhua kauniisti toiselle, Manninen kertoo.


Opeteltavan taidon nimeksi tuli Iloisten ihmisten ryhmä. Voimahahmoksi lapset äänestivät avaruusaluksen. Kun ryhmä istui kerran päivässä piiriin miettimään edistymistään, motivoi lapsia avaruusaluksen kuva, joka oli asetettu piirin keskelle.

Ryhmän työntekijät alkoivat seurata lasten käytöstä arkipäivän eri tilanteissa ja kiinnittää huomiota positiivisiin asioihin.
– Kiinnitimme aikaisemmin enemmän huomiota lapsen negatiiviseen käytökseen. Työntekijä saattoi esimerkiksi sanoa lapselle, ettei hän pääse muiden kanssa välipalalle, jos käyttäytyy huonosti. Nyt aloimme kiinnittää huomiota
lasten käytökseen sisältyviin hyviin asioihin. Yhteisissä kokoontumisissa harjoiteltiin minitaitoja ja annettiin palautetta edistysaskelista.
– Piirissä istuessamme kiittelimme yksittäistä lasta esimerkiksi sanomalla ”kylläpä pyysit tänään pihalla hienosti kaverin mukaan leikkiin”.

Pyrimme myös siihen, että erityisesti aggressiivisimmat ja levottomimmat lapset saisivat kiitosta. Saatoimme pyytää tällaista lasta esittämään, kuinka hän seisoo rauhallisesti jonossa.
Yksittäisen taidon näyttelemisestä tai aikuisen kiitoksesta lapsi sai edistystä symboloivan kiven, jonka hän sai laittaa piirin keskellä olevaan lasipurkkiin. Purkkeja oli kaksi, joista ensin täytettiin pienempi ja pidettiin pienet juhlat.

Positiivisuus lisääntyvä voimavara, Manninen ja ryhmän henkilökunta saivat projektin edetessä todeta, ettei Muksuopin soveltaminen yli 20 lapsen ryhmään ole aivan lastenleikkiä.
– Osa lapsista sitoutui nopeasti taidon opettelemiseen, osalta taas opeteltava taito unohtui tuon tuosta. Pyysin Ben Furmanilta neuvoa asiaan.
Hän ehdotti, että avaruusaluksen oliot alkaisivat kirjoittaa lapsille. Väsäsin sitten kaukaa tulleen näköisiä, repaleisia kirjeitä, joissa avaruusoliot kirjoittivat vaikkapa huomanneensa, kuinka joku lapsista oli jutellut nätisti ruokailutilanteessa toiselle lapselle. Piilotimme kirjeet ennen piiriin kokoontumista hassuihin, mutta näkyviin paikkoihin katonrajaan tai pilkottamaan jonkun taulun takaa. Se meni täydestä lapsiin ja innosti heitä osaltaan jatkamaan projektia.

Muksuoppi otettiin käyttöön maaliskuun alussa ja isompikin purkki täyttyi sopivasti kivistä toukokuun lopulla juuri ennen esikoulun päättymistä.
– Lapset halusivat juhlistaa Iloisten ihmisten ryhmää piknikillä lähimetsikössä. Juhlan kruunasi, kun he löysivät metsästä täynnä karkkia olevan aarrearkun, jonka avaruusoliot olivat tuoneet sinne, erityislastentarhanopettaja naurahtaa.

Muksuopissa on hänen mielestään parasta se, että sitä ei harjoiteta ainoastaan erillisissä toimintatuokioissa vaan menetelmä on koko ajan läsnä päiväkodin arjessa. Hienoa on myös, että aikuiset oppivat projektin myötä ajattelemaan positiivisemmin.
– Se vain on totta, että asiat joihin ihminen kiinnittää huomiota lisääntyvät hänen mielessään. Jos haluaa nähdä positiivisia juttuja, niitä putkahtelee kohta esiin kaikkialta.

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInRSS Feed

YHTEYSTIEDOT

Realcare.fi
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)40 1733779 (tämä on uusi puhelinnumeroni)

Y-2640347-3

 

YRITYS

Realcare on yritys, jonka perusajatuksena on tuoda ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella todellista välittämistä niin yksilöille, ryhmille kuin koko työyhteisölle.

Lisäksi Realcare kouluttaa voimavarakeskeistä koulutusta positiiviseen pedagogiikkaan, muksuoppiin ja myönteiseen kasvatukseen littyen.

Mikäli et löydä itsellesi sopivaa palvelua, otathan yhteyttä niin räätälöidään sinulle ja työyhteisöllesi sopiva kokonaisuus.

 

NIINA MANNINEN

Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukaisesti koulutettu työnohjaaja (STOry).

KOULUTUS

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja,
Reteaming valmentaja,

Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja,
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja,

Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus,
Muksuoppiohjaaja,

Yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

Kuulun Suomen ratkaisukeskeiseen yhdistykseen Ratkesiin:
www.ratkes.fi