Ratkaisukeskeinen työyhteisökoulutus

Miten saan lisää työniloa ja onnistumisia?

Ajanhallinta itsensä johtamisen välineenä.

Kuinka rakentaa arvostavaa asiakastyötä?

Ratkaisukeskeisiä työkaluja haastaviin tilanteisiin

Valmennus ja työnohjaus

Kuinka lisätä onnistumisia ja iloa työssä? Työajan riittäminen tarpeellisiin asioihin? Vahvuuksien hyödyntämisen edut?

Onnistumisen kokemuksia, työniloa, oivalluksia, selkeitä rooleja ja toimivaa vuorovaikutusta.

 

Lue lisää

Varhaiskasvatus

1. Positiivinen pedagogiikka: Huomaa hyvä, onnistumiset ja vahvuudet. Vahvuusperusteinen kasvatus käytännössä.

2. Onnistumisia arkeen: Innostava Ihmeelliset vuodet -malli.

3. Muksuoppi ongelmista tavotteisiin

Lue lisää

Oppimisympäristön merkitys kasvatuksessa

Ennakoinnin suuri merkitys levottomien lasten kasvatuksessa

"Miltä ryhmässäsi näyttää kun menet kyykkyyn lapsen tasolle ja katsot ympäristöä lapsen näkökulmasta?"

Levottomien ja haastavasti käyttäytyvien lasten kasvatuksessa ennalta suunnitellulla oppimisympäristöllä on valtavan suuri merkitys. Oppimisympäristöön kuuluu kaikki se mitä ryhmässä on esillä leluista ja kirjoista aina huonekaluihin saakka. Oppimisympäristöä ovat myös äänet ja erilaiset materiaalit. On erittäin merkityksellistä miltä ryhmässä näyttää lapsen näkökulmasta. Mitä ryhmän seinillä on esillä? Entä miten leikkipaikat, askartelun välineet, pelit, kirjat ym. on sijoitettu ryhmässä? Mitä on esillä? Mikä on olennaista? Mitä tarvittaisiin lisää? Entä mitä pitäisi karsia?

Kasvattajat huokailevat usein levottomien lasten käytöstä ryhmässä. Kuitenkin monet ongelmat voitaisiin välttää, mikäli oppimisympäristö olisi alunperinkin muokattu sellaiseksi että vilkkaan lapsen on helpompi toimia ryhmässä. Selkeys, kuvien oikeanlainen käyttö, lapsen aito osallistaminen ja ikäkaudelle sopivat oppimisvälineet ovat avainasemassa. Myös leikinvalintataulun oikeanlainen käyttö auttaa lapsia osallistumaan leikkialueiden suunnitteluun, leikin valintaan ja valittuun leikkiin sitoutumiseeen.

Miten ja minkälaisia kuvia on käytössä ryhmän toiminnassa? Milloin kuvia olisi hyvä käyttää ja koska ne ovat taas turhia? Kuvien käyttäminen oikealla tavalla lisää lasten oma-aloitteisuutta, leikkeihin ja muuhun toimintaan sitoutumista sekä oman toiminnan ohjausta.

Parhaimmillaan olen kuullut kasvattajan sanovan että: "hyvin ennalta muokattu oppimisympäristö vastaa ikäänkuin yhtä kasvattajaa. Mikäli yksi kasvattaja puuttuu ryhmästä emme välttämättä tarvitse edes sijaista sillä ryhmä on muokattu sellaiseksi että täällä lapsen on helppo toimia oma-aloitteisesti". Tällainen oppimisympäristö on lapsen keskittymistä ja oma-aloitteisuutta tukeva. Tällaisessa oppimisympäristössä levotonkin lapsi todennäköisimmin rauhoittuu.

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInRSS Feed

YHTEYSTIEDOT

Realcare.fi
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)40 1733779 (tämä on uusi puhelinnumeroni)

Y-2640347-3

 

YRITYS

Realcare on yritys, jonka perusajatuksena on tuoda ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella todellista välittämistä niin yksilöille, ryhmille kuin koko työyhteisölle.

Lisäksi Realcare kouluttaa voimavarakeskeistä koulutusta positiiviseen pedagogiikkaan, muksuoppiin ja myönteiseen kasvatukseen littyen.

Mikäli et löydä itsellesi sopivaa palvelua, otathan yhteyttä niin räätälöidään sinulle ja työyhteisöllesi sopiva kokonaisuus.

 

NIINA MANNINEN

Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukaisesti koulutettu työnohjaaja (STOry).

KOULUTUS

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja,
Reteaming valmentaja,

Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja,
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja,

Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus,
Muksuoppiohjaaja,

Yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

Kuulun Suomen ratkaisukeskeiseen yhdistykseen Ratkesiin:
www.ratkes.fi