Ratkaisukeskeinen työyhteisökoulutus

Miten saan lisää työniloa ja onnistumisia?

Ajanhallinta itsensä johtamisen välineenä.

Kuinka rakentaa arvostavaa asiakastyötä?

Ratkaisukeskeisiä työkaluja haastaviin tilanteisiin

Valmennus ja työnohjaus

Kuinka lisätä onnistumisia ja iloa työssä? Työajan riittäminen tarpeellisiin asioihin? Vahvuuksien hyödyntämisen edut?

Onnistumisen kokemuksia, työniloa, oivalluksia, selkeitä rooleja ja toimivaa vuorovaikutusta.

 

Lue lisää

Varhaiskasvatus

1. Positiivinen pedagogiikka: Huomaa hyvä, onnistumiset ja vahvuudet. Vahvuusperusteinen kasvatus käytännössä.

2. Onnistumisia arkeen: Innostava Ihmeelliset vuodet -malli.

3. Muksuoppi ongelmista tavotteisiin

Lue lisää

Suositukset

"Niina Manninen on opiskellut Lyhytterapiainstituutissa ratkaisukeskeisiä lasten ja nuorten ongelmien ratkaisumenetelmiä, erityisesti kansainvälisesti tunnettua Suomessa kehitettyä Muksuoppi -nimistä menetelmää (engl. Kid's Skills). Niina on sertifioitu Muksuopppiohjaaja, jolla on valmiudet ohjata ja kouluttaa käyttämään työssään ratkaisukeskeisiä menetelmiä yleensä ja Muksuoppia erityisesti. Tunnen hänet henkilökohtaisesti ja suosittelen häntä lämpimästi kouluttajana."

Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti, kouluttaja, Lyhytterapiainstituutti

 

Viimeaikainen toiminta:

-Kouluttamassa ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä työyhteisökoulutuksia.

-Puhumassa Suomen ratkaisukeskeisen yhdistyksen (Ratkes ry.) Uudenmaan alueillassa. Illan aiheena "Ratkaisukeskeisyys esimiehen ja asiantuntijan työssä."

-Kouluttamassa Lapin yliopistossa valmentava johtaminen varhaiskasvatuksessa 6 op.,kevät 2016

-Kouluttamassa varhaiskasvatuksen laadunarviointimallia (Laaduntaloa) Pohjanmaalla sekä Lapin yliopistossa.

-Kouluttamassa Uudellamaalla erilaisissa työyhteisöjen kehittämispäivissä.

-Kouluttamassa Pohjanmaalla kuntien varhaiskasvatuksen henkilöstöä.

-Toimiminen ryhmien ja yksilöiden ratkaisukeskeisenä työnohjaajana

 

 

Palautteita koulutuksista:

Valmentava johtaminen varhaiskasvatuksessa:

Sain Lapin yliopiston valmentava johtaminen varhaiskasvatuksessa (6 op.) koulutukesta kurssilaisilta erinomaiset palautteet. Tässä osa palautteista:

Työyhteisökoulutukset:

Ratkaisukeskeisyys ja positiivinen psykologia 3t koulutus. Esimiehen palaute:

"kaikki pitivät aamupäivän osuuttasi antoisana. Monet sanoivat että saivat oikeasti usia ideoita ja näkökulmia ajatella asioita toisella tavalla. Tämä oli myös minun toiveeni: että henkilökunta saisi usia ajatuksia ja konkreettisia vinkkejä positiivisempaan kasvatustapaan. Kiitosta tuli myös siitä, että aamupäivän aikana oli sopivassa suhteessa toiminnallista osuutta ja ns. teoriaa."

  • "Ratkaisukeskeisyys asiakastyössä koulutus, tosi hyvä. Voimaannuin -kiitos"
  • "Ratkaisukeskeisyys asiakastyössä koulutuksesta sain uusia konkreettisia työkaluja arkeen"
  • "Valokuvan voimaa -työpaja toi konkreettisesti esille tärkeitä arvoja. Voimauttava. Kiitos paljon"
  • "Tässä koulutuksessa työnilo tuli konkreettiseksi, se ikäänkuin löytyi"
  • "Koulutuksessa oli hienoja tehtäviä, palasin ruohonjuuritasolle & muistin mikä työssäni on rakasta ja tärkeää"
  • "Voimauttavan valokuvaamisen käyttäminen työyhteisömme kehittämispäivässä uusi kokemus, voimaannuttava ja piristävä"
  • "Huomasin kuinka monia erilaisia voimauttavia asioita työssäni jo teen. Tästä on hyvä kehittää asioita eteenpäin"
  • "Voimauttavan valokuvan käyttäminen mahtava idea. On hyvä pysähtyä miettimään mistä sitä voimaa työhön saa"
  • "Niinan koulutus sai ajattelemaan arkea ja keskittymään siitä tulevaan iloon"
  • "Sain koulutuksesta hetken pysähdyksen. Näin löysin sen ytimen miksi teen tätä työtä"
  • "Koulutus sai ajattelemaan arkea ja löytämään ja keskittymään siitä tulevaan iloon"

Onnistumisia arkeen koulutus:

  • "Kiitos ajatuksia herättävästä ja antoisasta koulutuksesta. Tämä vahvisti omia ajatuksiani myönteisyyden voimasta"
  • "Ratkaisukeskeinen ajattelu on upeaa. Lasten kanssa ei kaivella ongelmia vaan harjoitellaan taitoja"
  • "Pidin koulutuksen toiveikkaasta ja positiivisesta näkökulmasta. Itselleni vahvistui lasten vahvuuksien merkitys kasvatuksessa"
  • "Tämä koulutus antoi voimaa ja motivaatiota käyttää positiivisia keinoja ongelmallisissa tilanteissa. Otan tästä käytännön asioita heti käyttöön"
  • "Paljon positiivisia menetelmiä, mitä voi arjessa hyödyntää"
  • "Sain tästä koulutuksesta monta hyvää vinkkiä ongelmallisiin tilanteisiin"
  • "Koulutuksessa tuli paljon asioita ja vinkkejä, mitä varmasti tulee otettua käyttöön"
  • "Sain koulutuksesta paljon iloa ja ideoita haastavasti käyttytyviin lapsiin"
  • "Sain iloa, ideoida ja ajatuksia"
  • "Sain konkreettisia keinoja, joita voi ottaa omassa ryhmässä käyttöön"
  • "Tämä koulutus vahvistaa omaa käsitystäni positiivisen työtavan kannattavuudesta"
  • "Sain koulutuksesta uusia ideoita ja toimintatapoja haastavasti käyttäytyviin lapsiin"
  • "Herätti paljon ajatuksia vilkkaiden lasten kasvatukseen. Koulutus auttoi ymmärtämään eri ratkaisuvaihtoehtoja asioiden selvittämisessa"
  • "Koulutus vahvistaa omaa toimintaani ja tilanteisiin suhtautumistani myönteisellä asenteella"
  • "Sain ideoita ryhmäni oppimisympäristöön sekä toiminnan selkeyttämiseen"
  • "Sain hyviä käytännön vinkkejä ja lisäksi uutta tietoa positiivisesta psykologiasta ja ratkaisukeskeisyydestä"
 

Laaduntalo -koulutus

  • "Kiitos, vihdoin saimme kuntaamme selkeän ja helppokäyttöisen työkalun laadunarviointiin" Kauhajoen varhaiskasvatuksen henkilökunta
  • Hyvää palautetta Lapin yliopistossa pitämästäni Laaduntalo -kokonaisuudesta. Materiaali koettiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi arjen työkaluksi.

 

Yksilötyönohjaukset/ valmennukset:

  • "Sain uusia työkaluja arjen hallintaan työmääräni selkiyttämiseksi. Kiitos" (esimies uuden työkokonaisuuden äärellä)
  • "Kivoja erilaisia itselleni sopivia tapoja käsitellä ja arvioida omaa olotilaa ja jaksamista"
  • "Otit minut kokonaisuutena kun käsittelimme sekä työasioita että kotiasioita jaksamisen näkökulmasta"
  • "Sain hyviä, helppoja ja toimivia menetelmiä avuksi erilaisiin itselleni stressiä aikaisemmin tuonneisiin asioihin ja voin alentaa stressaantumista itse jatkossa"
  • "Tulin kuulluksi, kiitos"
  • "Kiitos, saimme uusia näkökulmia arkeen. Emme enää kulje sumussa vaan valoa on näkyvissä"

 

OMA TARINANI

 

 

Lapsiryhmässä työskentellessäni olen kokenut lukuisia haastavia hetkiä niin lasten kanssa työskenneltäessä kuin muiden erilaisten asiakastilanteiden ja ajanhallinnan kanssa painiessa. Yli 15 vuotta sitten tutustuin ratkaisukeskeisiin kasvatusmenetelmiin ja niiden moniin mahdollisuuksiin. Hyvien tulosten myötä ratkaisukeskeinen ja positiivinen pedagogiikka vei täysin mennessään :)

Mitä enemmän olen toiminut lasten, henkilökunnan ja vanhempien kanssa ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella, sitä enemmän olen vakuuttunut menetelmien toimivuudesta. Näkökulman vaihtaminen ongelmista kohti tavoitetta ja vahvuuksia kannattaa!

Olen kouluttautunut varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi, ratkaisukeskeiseksi neuropsykiatriseksi/ ADHD-valmentajaksi, Muksuoppiohjaajaksi sekä käynyt Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutuksen. Työssäni olen soveltanut henkilökunnan toiveista ja lasten tarpeista lähtien erilaisia ratkaisukeskeisiä menetelmiä, kuten positiivista pedagogiikkaa, palkitsemista, Muksuoppia, Ihmeelliset vuodet -menetelmää, Askeleittain -ohjelmaa sekä narratiivisuutta. Olennaista kaikessa vuorovaikutuksessa on arvostava kohtaaminen toisen kanssa. Huomion kiinnittäminen toivottuihin asioihin, ongelmapuheen kääntäminen tavoitepuheeksi ja vahvuuksien huomaaminen kannattaa.

Ratkaisukeskeinen valmennus ja työnohjaus puolestaan on avannut kokonaan uuden maailman katsoa työyhteisöjä, työntekijöitä ja asiakkaita. Ratkaisukeskeisyydessä itseäni motivoi ja innostaa ennen kaikkea se, kuinka pienilläkin muutoksilla voidaan saada suuria tuloksia. Sen vuoksi ratkaisukeskeinen työnohjaus ja valmennus on niin innostavaa ja antoisaa.

 

Osaaminen ja työkokemus:

  • Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
  • Ratkaisukeskeinen työnohjaaja
  • Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja
  • Muksuoppiohjaaja
  • Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus
  • Reteaming valmentaja
  • yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

 

 

FacebookTwitterGoogle BookmarksLinkedInRSS Feed

YHTEYSTIEDOT

Realcare.fi
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)40 1733779 (tämä on uusi puhelinnumeroni)

Y-2640347-3

 

YRITYS

Realcare on yritys, jonka perusajatuksena on tuoda ratkaisukeskeisellä työskentelyotteella todellista välittämistä niin yksilöille, ryhmille kuin koko työyhteisölle.

Lisäksi Realcare kouluttaa voimavarakeskeistä koulutusta positiiviseen pedagogiikkaan, muksuoppiin ja myönteiseen kasvatukseen littyen.

Mikäli et löydä itsellesi sopivaa palvelua, otathan yhteyttä niin räätälöidään sinulle ja työyhteisöllesi sopiva kokonaisuus.

 

NIINA MANNINEN

Olen varhaiskasvatuksen ammattilainen ja Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukaisesti koulutettu työnohjaaja (STOry).

KOULUTUS

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja,
Reteaming valmentaja,

Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja,
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen/ADHD valmentaja,

Ihmeelliset vuodet -opettajien luokanhallinnan koulutus,
Muksuoppiohjaaja,

Yli 25v. työkokemus varhaiskasvatuksen erilaisista työtehtävistä

Kuulun Suomen ratkaisukeskeiseen yhdistykseen Ratkesiin:
www.ratkes.fi